Van 9-14 april 2019 was het weer zover. De 58e editie van Salone del Mobile in Milaan. Stylisten, architecten, designers, merken en andere interieur liefhebbers trokken van over heel de wereld naar het altijd stijlvolle Milaan. De mooiste merken waren vertegenwoordigd, van Flos, Vitra en Kartell tot Muuto, Tom Dixon en Moooi, ze waren er allemaal.
Op de beurs in Rho was Flos dit jaar onderdeel van de grootste stand ooit. Als bezoeker werd je verrast met een interactieve entree dat bestond uit een groot touchscreen scherm waar je op kon klikken. Hiermee zette je allerlei bewegingen in gang. De beste impressie is te zien via Dezeen.
Wat ik altijd zo bijzonder vind is hoe trendwatchers de hedendaagse trends spotten. Ik bedoel, ik zie ook wel op een beurs wat trends zijn. Maar zeg nou zelf, wanneer is iets een trend? Of wat zijn trends? Wie bepaald wat de trend is? Deze vragen stelde ik mezelf vooral af na het bezoeken van de Vitra stand. Waar ik ook keek, ik vond alles even stijlvol en gaaf. Ik werd aan de ene kant verrast door een stand in de ‘Memphis’ stijl en wanneer ik de andere kant op keek werd ik verrast door een coole high school stijl of juist een chique klassieke stijl. Vitra zet volgens mij gewoon zelf de trend. En wat jij een trend vind of wanneer je mee gaat met een trend bepaal je natuurlijk zelf. Een beetje filosofisch maar vond het wel een grappige gedachte zo wandelend over de beurs.
De Kartell stand was bijzonder om te zien. Geen nieuwe prototypes, maar een impressie van 70 jaar Kartell. Ja, je leest het goed Kartell bestaat alweer 70 jaar. Het leuke van deze stand vond ik de diversiteit. Van Shiny Glamourous tot bloemetjes en felle kleuren. Bij Kartell kan het allemaal. Welke stijl spreekt jou het meeste aan?
De hallen van de beurs zijn altijd verdeeld in verschillende interieurstijlen, waaronder klassiek & design. Om de twee jaar is er Euroluce. Dan zijn er een aantal hallen alleen maar gevuld met verlichting merken. Je kunt je voorstellen dat het dan best warm is met al die lampen. Nog niet alle collecties zijn namelijk voorzien van de nieuwste LED technologie waarbij minder warmte wordt afgegeven. Het is tijdens Euroluce vooral heel gaaf om te zien wat voor mooie ontwerpen er zijn van merken zoals Foscarini, Artemide, Graypants en Luceplan naast elkaar.
Leuk weetje is dat er dit jaar toch niet genoeg ruimte bleek te zijn voor alle mooie merken. Daarom zijn er twee nieuwe design hallen in het leven geroepen. In deze hal vonden we meubel en verlichtingsmerken naast elkaar. Bijvoorbeeld de enorme stand van Flos en de prachtige grote stand van Muuto.
De echte Milan Design Week kenner weet inmiddels dat je niet alleen op de beurs moet zijn maar vooral ook in de stad en de gebieden daaromheen. Natuurlijk om te shoppen voor de thuisblijvers. Maar vooral om je ook daar te laten verrassen door bijzondere presentaties en events van merken & designers.
De bekendste plaatsen net buiten de centrumring van Milaan zijn Zona Tortona, Ventura Centrale, Ventura Lambrate en Brera. Maar ook midden in de stad loopt het over van de inspiratie. Dit jaar werden we vooral verrast op de Via Manzoni, midden in de stad, door Tom Dixon. Dit fantastische eclectische merk gaat een restaurant openen dat speciaal voor de Milan Design Week als showroom was ingericht.
Moooi was van Zona Tortona dit jaar verhuist naar Brera waar zij een indrukwekkende presentatie gaf met nieuwe en bestaande eye-catchers uit de bijzondere collectie. &Tradition wist ons te verrassen, net buiten de centrum ring. Hier konden we een intieme presentatie bewonderen.
Met andere woorden Milaan was weer een succes. En volgend jaar zijn we er heel graag weer bij.
Wil je nog meer inspiratie opdoen op onze website? Neem een kijkje in ons lookbook.