Helemaal trendy en helemaal van nu

17 september 2017

Ik lees in woonbladen vaak over producten, kleuren en woonaccessoires die “helemaal trendy en helemaal van nu” zijn. Wil dat zeggen dat over een half jaar iedereen weer een nieuw interieur moeten nemen? Dat zou toch belachelijk zijn. Hoe lang duurt een woontrend eigenlijk?

 

U heeft helemaal gelijk! Ik ben wars van trends die zogenaamd maar een seizoen duren! Maar ik kan u geruststellen; die seizoen trends worden vooral bedacht door woonbladen en verf- en behangfabrikanten. Da’s gewoon marketing.

Toch maak ook ik me er weleens schuldig aan om een product helemaal van ‘nu’ te noemen. Maar dat betekent meestal niet dat het over een half jaar niet meer van nu is. Dat ‘nu’ duurt wat mij betreft best lang. Maar wat die houdbaarheidsdatum van een woontrend dan precies is, is moeilijk te zeggen. Sommige trends, zoals de stoelen van Eames, zijn tijdloos terwijl andere zo weer weg zijn. Wat is het geheim? Wie het weet mag het niet alleen zeggen, maar wordt ook heel erg rijk.

Over het algemeen is het zo dat meubels de langste levensduur in huis hebben en woonaccessoires de kortste. Op die laatste kun je wel een soort houdbaarheidstestje loslaten. Ik noem hem de ‘prijsvechter-indicatie’. Die luidt als volgt: Als u een woontrend, laten we het Melkmeisje van Vermeer als voorbeeld nemen, aantreft in winkels als de Action of het Kruidvat, dan weet je dat de trend op zijn laatste benen loopt. Trends beginnen meestal in het dure, exclusieve woon-segment en druppelen langzaam door naar het grote publiek. Meestal omdat er steeds meer goedkope varianten ‘uit China’ op komen. Die prettig geprijsde winkels zijn dan dus de laatste in de trend-keten. Overigens noemde ik deze trend-thermometer vroeger de ‘bouwmarkt-indicatie’, maar bij een aantal bouwmarkten hebben ze tegenwoordig prima stylistes aan het werk en kunnen ze veel sneller dan vroeger, goedkoop op een trend inspringen…

Maar goed, zijn alle woonaccessoires bij de Action dan uitlopende trends? Niet bepaald. Regelmatig vind ik er leuke items die niet per se heel erg in de mode zijn, maar wel leuk. Dan hebben de inkopers in de roos geschoten. Maar ik signaleerde er ook al het Melkmeisje. Ik vind niet dat, dat betekent dat je nu al je melkmeisjes de deur moet wijzen. Want huizen die helemaal trendy zijn, zijn ook karakterloos! Bovendien kun je zelfs de grootste woon-cliché gewoon heel erg goed toepassen waardoor hij altijd origineel blijft. Dát is pas trendy!

Vitra kantoor met DAR stoelen

Geef een reactie